Επιδαύριες παραστάσεις στην Αθήνα Η Κάτια Δανδουλάκη, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Άκης Σακελλαρίου, ο Νίκος Καραθάνος, ο Δημήτρης Λιγνάδης, η Αμαλία Μουτούση και πολλοί ακόμα σημαντικοί πρωταγωνιστές συμμετέχουν αυτό το καλοκαίρι σε παραγωγές αρχαίου δράματος που πήραν το ρίσκο της μεγάλης ορχήστρας του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Όσοι δεν τις είδατε εκεί, έχετε την ευκαιρία να κλείσετε θέση στα φεστιβάλ των δήμων της Αττικής. Ορέστεια, σκην. Ι. Βουλγαρακη, Λ. Μελεμε, Γ. Μαυραγάνη Η παράσταση ξεκίνησε θετικά. Η σκηνοθεσία της Βουλγα-ράκη στον Αγαμέμνονα σεβάστηκε το κείμενο και τον χώρο κι έδωσε μια ευπρεπή παράσταση.
Δεν είχε όμως τόσο καλές ερμηνείες, μόνο ο Ξάφης στο ρόλο του Αγαμέμνονα στάθηκε, ήταν όμως ανεκτές πλην της Κλυταιμνήστρας που ήταν κακή και σαν ερμηνεία και σαν στήσιμο της παρουσίας της. Οι Χοηφόροι της Μελεμέ ξεκίνησαν κι αυτές καλά η Κίτσου στο ρόλο της Ηλέκτρας τα πήγαινε περίφημα αρχικά, όμως η σκηνοθεσία κι οι ερμηνείες τα έκαναν μούσκεμα στην αναγνώριση Ορέστη-Ηλέκτρας κι από κει και πέρα το πράγμα πήγαινε ολοένα και χειροτέρα… Κι εδώ κακή η Κλυταιμνήστρα της Φιλαρέτης Κομνηνού κυρίως σαν στήσιμο και γενικά μέτρια η παράσταση. Το αποκορύφωμα της αποτυχίας όμως, όπου πλήθος κόσμου άρχισε να αποχωρεί μαζικά ήταν στις Ευμενίδες της Μαυραγάνη. Μια παράσταση που ακολούθησε τις αρχές Χουβαρδά-Καρατζά περί: αποστασιοποίησης-αποδόμησης του κείμενου-φτηνού εντυπωσιασμού. Που δεν επιτυχαίνουν το σκοπό τους όμως γιατί ο θεατής τελικά δεν αποστασιοποιείται αλλά αισθάνεται φρίκη. Μ’ αρέσει που στο τέλος οι ηθοποιοί προέτρεπαν τραγουδιστά τους θεατές να χαρούν. Μα αγάπη μου με τις αηδίες δεν μπορείς να χαρείς, πρέπει να απολαύσεις παράσταση για να χαρείς, πρέπει να έχεις μπει στο κείμενο να φτάσεις στην κάθαρση για να φύγεις γεμάτος και χαρούμενος. Τι έκαναν τούτοι εδώ; Πρωτ’ απ όλα δεν υπήρχε συγκεκριμένος ρόλος, πότε ο ένας πότε ο άλλος έλεγαν τα λόγια των ηρώων ή του χορού. Ο Ορέστης άλλοτε ήταν Ορέστης, άλλοτε Αθηνά, άλλοτε ερινύα. Συχνά πυκνά δεν έλεγαν καν τα λόγια τους αλλά τα αφηγούνταν. Μα η αφήγηση χρυσή μου δεν είναι δράμα αν καταλαβαίνεις…. Για κλάματα! Χώρια τα Άγιος ο θεός, Άγιος ισχυρός και τα πατερημά που προσέθεσαν στο κείμενο. Χώρια τα άσκοπα συνεχή τρεχοβολητά! Η τετράωρη τριλογία θα παρουσιαστεί ολόκληρη μόνο στην Ελευσίνα (1/9) και μεμονωμένα στον Βύρωνα, ο «Αγαμέμνονας» (20/9) και οι «Χοηφόρες» μαζί με τις «Ευμενίδες» (21/9).
Προμηθέας Δεσμώτης, σκ. Στ. Τσακίρης
Ικέτιδες, σκην. Στ. Λιβαθινός
Ο Λιβαθινός έχει παιδεία, συχνά όμως δεν έχει έμπνευση και κάποιες φορές η αισθητική του τον προδίδει. Οι Ικέτιδες είναι ένα δύσκολο έργο του Ευριπίδη που γίνεται κάπου ανιαρό γιατί είναι εξαιρετικά πολιτικά στρατευμένο. Γραμμένο για διπλωματικούς λογούς. Όσοι το αγνοήσουν αυτό το στοιχειό έχουν προδώσει το έργο και δεν δίνουν την ουσία του. Αυτό έπαθε ο Λιβαθινός και καθώς οι ερμηνευτές του ιδίως ο Σακελαρίου στο ρόλο του Θησέα, δεν ήταν καλοί (πολύ καλοί ήταν ο άγγελος, ο κήρυκας, κι ο Άδραστος) βγήκε τελικά μια μέτρια παράσταση-όχι όμως κακή- και σίγουρα κάλων προθέσεων ενώ αισθητικά ήταν ικανοποιητική. Αλλά μελλοντικά δεν θα τη θυμάται κανείς. Παράσταση για να αναφωνήσεις, Thanks, next! Η παράσταση θα παιχτεί σε: Πειραιά (2/9), Ηρώδειο (5/9, με υπέρτιτλους στην αγγλική γλώσσα), Κορωπί (11/9) και Ελευσίνα (15/9). | Οιδίπους Τύραννος, σκ. Κ. Μαρκουλάκη
Μια παράσταση που πρέπει να δείτε και να απολαύσετε! Η παράσταση θα παιχτεί σε Ηλιούπολη (26/8), στη Νίκαια (29/8), Βύρωνα (3/9), Πετρούπολη (5/9), Παπάγου (9/9), Πειραιά (10/9).
Ιφιγένεια εν Αυλίδι. σκην. Γιάννης Καλαβριανός
Το ΚΘΒΕ εδώ και χρόνια αποφεύ-γει τις κακοτοπι-ές. Δεν ανεβάζει τραβηγμένες πα-ραστάσεις. Οι παραστάσεις του στην Επίδαυρο είναι συνήθως έως πολύ καλές, ποτέ κακές, αλλά όμως, να το ομολογήσω, δεν έχω δει όμως και κάτι αριστουργηματικό. Κι αυτή εδώ η παρασταση ΠΑΡΑ τις όποιες αδυναμίες της: α) κάποιες ερμηνείες δεν ήταν καλές πχ ο Αγαμέμνων του Γλάστρα, ή ο άγγελος, β) η μουσική άστοχη και κάποιες φορές μη ανταποκρινόμενη στα τεκταινόμενα στην ορχήστρα, ΟΜΩΣ ο σκηνοθέτης πέτυχε κάτι πολύ, μα πάρα πολύ σπουδαίο (εκείνου κάποια ευρήματά του μόνο ήταν άστοχα): Να φτάσει το κείμενο στους θεατές. Αυτό δεν είναι λίγο και καθώς η παράσταση είχε και αρκετές αριστουργηματικές στιγμές σας συστήνουμε όπου τη βρείτε να πάτε να τη δείτε. Η παράσταση θα παιχτεί σε Ελευσίνα (6/9), Παπάγου (11/9), Βύρωνα (13/9).
Νεφέλες, σκην. Δ. Καρατζάς. Η μοναδική αριστοφανική κωμωδία του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου Κριτική: Μ. Πανάς
|